Customer: TU Delft/ Revalidatiefonds & Princess Máxima Centre for Pediatric Oncology

Ziekenhuizen worden vaak geassocieerd met een onaangename plek waar je liever niet te lang tijd wilt doorbrengen. Voor kinderen is het een saaie, fantasieloze omgeving. Het is voor sommige kinderen zelfs niet mogelijk om met andere kinderen te spelen of tijd door te brengen vanwege hun ziekte. Het is daarom van belang een product te ontwikkelen dat fungeert als een vriendje en speelmaatje, zodat de dagen in het ziekenhuis leuker en speelser worden. De Fizzy Robot maakt dit mogelijk.

Fizzy is een robotbal voor het Princess Maxima Centre. Kinderen op de oncologie afdeling worden met Fizzy gestimuleerd te bewegen. Fizzy rolt, vibreert, knort/spint en schudt om de kinderen op een leuke manier te activeren. Beweegt het kind naar de bal toe dan rolt deze weg, pakt het kind de bal op dan vibreert hij, aait het kind de bal dan knort/spint Fizzy en wanneer hij geen aandacht krijgt schudt de bal.

Fizzy ziet er misschien voor de volwassen buitenwereld uit als een gewone bal, maar voor kinderen is hij meer dan dat; hij triggert de fantasie door zijn karakter. Doordat Fizzy een bal is, kan ieder kind hem op zijn eigen manier gebruiken. Het ene kind ziet Fizzy als een huisdier door zijn speelse gedrag en het andere kind gebruikt Fizzy als een voetbal.

Op het moment werkt Fizzy niet autonoom, maar wordt aangestuurd via een app. Een kind kan hierdoor nooit in zijn eentje met Fizzy spelen. Het doel van dit project binnen de Robotica minor is het verwezenlijken van een autonome Fizzy Robot.

Het voornaamste doel van het project is het wegrollen als een kind in de buurt is, aangezien deze functionaliteit het meest uitnodigend is voor kinderen. Het wegrollen zorgt ervoor dat kinderen achter de bal aan rennen en het geeft Fizzy een levendig karakter; het lijkt voor de kinderen haast alsof Fizzy leeft.

Het vibreren bij oppakken en het knorren/spinnen bij aaien, geven Fizzy een eigen persoonlijkheid. Deze functionaliteiten versterken het levendige karakter van de robotbal. Door de sterke interactie van de bal met het kind, wordt Fizzy meer dan alleen een bal en zal het kind er niet snel op uitgekeken raken.

We hopen dat de autonome Fizzy Robot over een half jaar een speelvriendje zal zijn voor kinderen in ziekenhuizen, zodat kinderen altijd de mogelijkheid hebben om te kunnen spelen en bewegen.

This website uses cookies to enhance user experience and to provide us with visitor analytics.